виж всички

Ябълки

(29.06.2012)
Ябълки

В началото на ХХ век са били известни около 15-20 различни сортове, които се събирали и се продавали в последователност през интервал от 1-2 седмици. Това се дължи отчасти на липсата на съоръжения за съхранение и на липсата на технологии за запазване качествата на плодовете, което налагало незабавна продажба. Тази пазарна система се променя през 1950-те години, защото повече земеделски производители инсталират в складовете си апаратура, поддържаща по-ниска температура, съответно позволяваща по-дълги периоди на съхранение и разпространение - до 6-8 месеца след прибирането на реколтата.

През 1960 г. настъпва революция с въвеждането на по-напреднали техники на съхранение, съвпадащи с превъзходният щам на Червена превъзходна, с което се дава възможност за пускане на пазара в период над 12 месеца. За съжаление много от по-старите сортове, изчезват на търговските пазари.

През последните години Червена превъзходна, въпреки че все още е най-често засаденият сорт в световен мащаб, се заменя с нови сортове, като Fuji и Cripps Pink.

Сортовете се променят с течение на времето, все още има място за някои по-стари, по-малко популярни сортове, които не могат да бъдат произведени за големите супермаркети, но пък са в изобилие на крайпътни сергии и за претенциозни потребители.

Ябълката се отнася към семейство розоцветни /Rosaceae/, род Malus Mill. Известни са около 30 вида ябълки, от които произлизат съвременните сортове. Ябълката е спомената в Библията като повод за раздор. Останки от ябълкови плодове са намерени при разкопки на наколни жилища, съществували преди около 5000 години. За родина на ябълките се счита района в северозападните Хималаи.Малоазиатците са култивирали ябълките, а след това са разпространени в Кавказ, Египет и Палестина. От древна Гърция е била пренесена в Рим, а оттам и в цяла Европа. За ябълките се споменава в древни писмени паметници на Китай, Персия, Индия и Рим. Въпреки че е била известна още в древността, ябълката придобива стопанско значение през XX век, когато са изследвани нейните хранителни и лечебни й качества.

Ябълките са често срещано дърво в много дворове на страната. Повечето узряват и остават необрани от стопаните. Някои сортове ябълки са най-подходящи за ядене пресни, докато други са добри за готвене.

Червена превъзходна са ябълки, които лесно се идентифицират, заради петте различни подутини по края на цвета на всеки плод. Те са сладки, свежи, сочни, с ниска киселинност, поради което имат изключителен вкус. Консумират се сурови, не са добър избор за готвене.

Сорта Златна Превъзходна са кръгли и твърди ябълки, със свежа плът, сладки и сочни. Този сорт е универсален за ядене в прясно състояние, подходяща е за готвене и печене.

Джонатан са обикновено малки ябълки, до средни по размер, в тъмно до ярко червено. Плътта им е жълтеникаво-бяла, от време на време с червени „вени”, те са хрупкави, нежни, сочни, ароматни и умерено сладки. Джонатан са перфектни за за готвене, печене, за субпродукти или за прясна консумация.

 Уайнсап е сорт ябълка, със солиден размер и наситен червен цвят. Вкусът й е винен и сладък. Предназначена е за влагане в ястия и салати, но не е особено подходяща за печене и за субпродукти.

 Римската ябълка има мек вкус, който е най-изразителен след готвене или печене.

Редовната консумация на ябълки оказва положително влияние върху здравето. Неслучайно се смята, че ябълката е един от най-полезните и здравословни плодове. Една ябълка на ден увеличава продължителността на живота ни средно с три години. "Една ябълка на ден държи доктора далеч от мен." – гласи английска поговорка, а французите казват "Изяждай по една ябълка сутрин за здраве и вечер–за красота". В състава на ябълките най-важна е групата на разтворимите вещества, а от тях на захарите. Съдържат пектин, ябълчена и лимонена киселина и са богати на минерални вещества, както и на ценни за организма витамини - В1, В2, С, Е, Р и РР.

Ябълката е сред най-полезните плодове за човека. Съдържат сухо вещество: 8,0-13,0%; захари; органични киселини: 0,11-0,49%; минерали, витамини, ензими, баластни вещества, главно под формата на пектин и целулоза. Съдържанието на витамин С варира от 4 до 80 mg. Затова, освен като пълноценна храна, плодовете имат и ценни лечебни и диетични свойства. Вкусът на ябълките се определя от количеството и съотношението на съдържащите се в тях захари, органични киселини и дъбилни вещества. Ароматът им се дължи на етеричните масла.

Съдържанието на захари в ябълките е от 9,24 до 12,71% (Златна првъзходна)

Количеството на целулозата в ябълките е по-голямо, отколкото в другите плодове и варира от 0,8 до 1,2%. Целулозата е съсредоточена в кожицата и в семенната част на плода. Пектинът (0,08 – 1,77%) придава много добри желиращи свойства на ябълките, поради което те имат голямо значение за преработвателната промишленост.

Ябълките са прекрасен източник на растителни вещества - т.нар. флавоноиди. Особено ценен е кверцетинът, който понижава риска от рак на белите дробове с 46%. През 2001 година американски лабораторни изследвания показват, че ябълките спират растежа на ракови клетки на простатата, а рискът от рак на храносмилателната система намалява с 30-40%. Благодарение на противовъзпалителните свойства на кверцетина, ябълките подобряват работата на белите дробове и облекчават астмата. Употребата само на пет ябълки в седмицата подобрява функциите на белите дробове с 3%. Ябълките съдържат и друг флавоноид – катехин. Изследванията показват, че хора, при които съдържанието на катехин в кръвта е по-високо, по-рядко страдат от инфаркт.

Скорошни изследвания на холандски лекари показват, че хората, които консумират повече ябълки, много по-рядко получават инсулти. Според експертите рискът от инсулт е намалял с 9 на сто, когато хората са консумирали по четвърт ябълка на ден.

Миналата година изследователи от Университета във Флорида представиха резултатите от проучване направено на 160 жени на възраст между 45 и 65 години. Половината от тях са изяждали по една ябълка на ден в продължение на една година, а останалите са приемали същото количество стафиди. На всички тях са правени изследвания на три, шест и дванадесет месеца от началото на тестовете. Екипът от Флорида констатира „невероятните промени, които настъпват в нивата на холестерола на шестия месец от консумирането на една ябълка на ден". Жените, които са приемали ябълки, са намалили лошия холестерол (LDL) на 23%, а са увеличили добрия (HDL) на 4% в сравнение с тези, които са били на диета със стафиди. Освен това друго предимство на консумацията на „чудотворния" плод е, че макар и да се приемат 230 излишни калории на ден, не се напълнява. Напротив: „жените, които са били на диетата с ябълки, са отслабнали средно с почти 1500 грама".

Възползвайте се от полезното действие на ябълката (богата на фибри, витамини А и С, желязо, калций, магнезий, калий, флавоноиди), която предотвратява появата на рак, коронарни заболявания и подобрява нивото на глюкоза при диабетици от втори тип.