виж всички

БАНАНИ

(02.04.2012)
БАНАНИ

Дървото на банана расте от 2 до 9 m и повече. Заедно с бамбуковите това го нарежда сред най-високите тревисти растения. Поради големите си размери растението често погрешно е наричано дърво или палма.

Бананите са елипсовидно оформени плодове "опаковани" от природата, в кремава, неядлива кора. Бананите имат стотици сортове годни за консумация, които основно попадат в обхвата на два отделни вида: сладък банан (Musa sapienta) и райски банан (Musa Heaven ). Сладките банани се различават по размер и цвят. Сладките банани имат както жълта обвивка, те могат да  са оцветени в червени, розови, лилави и черни тонове, когато узреят. Техният вкус и текстура са много богати и ароматни. Най-познатите сортове са Биг Майкъл, Мартиника и Кавендиш. Хлебните банани обикновено се използват за готвене и се считат по-скоро за зеленчук, поради своите непретенциозни качества. Те имат по-висока концентрация на бета-каротин, отколкото повечето сладки банани.

 ИСТОРИЯ

Бананите водят своя произход от Малайзия, отпреди около 4000 години. От там, те се разпространяват из Филипините и Индия. Бананите са внесени в Африка от арабски търговци , а през 1482 г. португалски изследователи, ги пренасят в Северна и Южна Америка, на мястото, където сега се произвеждат по-голямата част от бананите за световен износ.

 С КАКВО СА ПОЛЕЗНИ БАНАНИТЕ?

Напълно узрелите плодове са богат източник на антиоксиданти. Изследванията, показват, че когато плодовете са напълно узрели, почти до точката на разваляне, техните нива на антиоксиданти всъщност се повишават.

Бананите са полезна храна за всички - от бебета до възрастни. Спортистите ентусиасти оценяват мощта, доставена от тези високо енергийни плодове. Те осигуряват сърдечно-съдова защита, благодарение на съдържащия с в тях калий, който е основен минерал за поддържането на нормално кръвно налягане и спомага за сърдечната функция. Тъй като среден на големина банан съдържа невероятните 467 мг калий, и само 1 мг натрий, един банан на ден може да помогне за предотвратяване на високото кръвно налягане и предпазва от атеросклероза. Бананите са плодовете, които имат успокояващ ефект и защита срещу язви, потискат киселинната секреция. Яденето на 3 или повече банана на ден може да намали риска от свързана с възрастта макулна дегенерация (ARMD), основната причина за загуба на зрението при възрастните.  Бананите са изключително богат източник на фрукто-олигозахариди, съединение, наречено пребиотик, защото подхранва пробиотични (приятелски) бактерии в дебелото черво. Тези полезни бактерии произвеждат витамини и храносмилателни ензими, които подобряват способността на тялото да усвоява хранителните вещества, както и съединения, които ни предпазват от неприятелски микроорганизми, намаляват риска от рак на дебелото черво.