виж всички

ЗАЩО РЕПИЧКИТЕ СА СРЕД НАЙ-ПОЛЕЗНИТЕ ПРОЛЕТНИ ЗЕЛЕНЧУЦИ?

(27.03.2012)
ЗАЩО РЕПИЧКИТЕ СА СРЕД НАЙ-ПОЛЕЗНИТЕ ПРОЛЕТНИ ЗЕЛЕНЧУЦИ?

 

Репичките произхождат от Южна Азия и са отглеждани в Египет през 2780 г. пр.н.е. Защо тези древни зеленчуци са полезни и какво ни съветват лекарите за тях?

През пролетта вътрешните ни резерви от полезни вещества вече почти напълно са се изчерпали (което се проявява със слабост, сънливост и раздразнителност, проблеми с кожата и т.н.), а за компенсирането на витаминния дефицит репичките и салатите, магданозът и останалите зеленчуци са просто незаменими. Освен витамините всяко растение съдържа и много други полезни свойства - някои от тях могат да предотвратят рак и атеросклероза, други - да подпомогнат загубата на излишните килограми, а трети - да подобрят растежа на косата и т.н.

Репичките са точно това, което зарежда организма ни с повече елементи, полезни за организма. Предпазват от образуване на камъни. Съдържащото се в репичките синапено масло предотвратява образуването на камъни в жлъчния мехур. Подпомагат свалянето на излишните килограми. Репичките са богати на растителни ензими, които подпомагат по-доброто усвояване на протеините, увеличават метаболизма. А това е важно за тези, които страдат от наднормено тегло. Зареждат ни със сили. Репичките оказват общоукрепващ ефект, подобряват отхрачването, което ускорява възстановяването при лечението на бронхит и т.н., благодарение на съдържащите се в тях големи количества соли на калий, натрий, магнезий, калций, желязо, сяра и фосфор.

Репичките са високо ценени още в Древна Гърция, а гръцкият лекар Андроцид, препоръчва на пациентите си да ядат репички срещу интоксикация.

 

Хранителни вещества в Репичките

Репичките са отличен източник на витамин С, доставят на организма минерала молибден, фолиева киселина и калий. В сорта „Дайконс” се съдържа повече мед и калий, той е и мощен източник на антиоксиданти

100 гр репички имат следната хранителна стойност:

  • 66 кДж (16 ккал)
  • Въглехидрати - 3,4 гр.
  • Хранителни влакнини 1,6 гр.
  • Мазнини -  0,10 гр.
  • Протеин - 0,68 гр.
  • Тиамин (B1 Vit.) - 0.012 мг
  • Рибофлавин (B2 Vit.) 0.039 мг
  • Ниацин (B3 Vit.) 0.254 мг
  • Пантотенова киселина (В5) 0.165 мг
  • Витамин B6 0,071 мг
  • Фолиева киселина (B9 Vit.) 25 гр
  • Витамин С 14,8 мг
  • Калций 25 мг
  • Желязо 0,34 мг
  • Магнезий - 10 мг
  • Фосфор 20 мг
  • Калиев 233 мг
  • Цинк 0,28 мг

 

Яжте репички за намаляване на холестерола и за регулиране на кръвното налягане

Проучванията показват, че репичките могат да бъдат ефективни при понижаване  нивата на холестерола. Едно проучване разглежда благоприятното въздействие на сока от репичка върху някои свободни радикали. Репичките са с високо съдържание на калий, който е полезен за регулиране на кръвното налягане. Високото кръвно налягане се свързва с по-висок прием на сол и нисък прием на калий, калций и магнезий. Прочистване на натрия от организма и увеличаване на калий, калций, магнезий, става чрез DASH диета (Диетични подходи за справяне с хипертонията), която включва изключителен прием на зеленчуци и предимно репички. 200 грама репички на ден имат отлично влияние върху организма, този прием е напълно достатъчен да се понижи кръвното налягане.

Репичките  подпомагат дейността на черния дроб и храносмилателната система. Корените им са използвани в народната медицина още от древността като естествено лекарство за стимулиране на функцията на жлъчката.

Листата на репичките са особено полезни за стомашно-чревни възпаления; известни са в цял свят със своите слабителни свойства. Добре познати са като средства за защита от жълтеница.

Репички за превенция от рак

Репичките принадлежат към групата на кръстоцветни, зелеви зеленчуци. Многобройни проучвания показват, че тези зеленчуци предпазват от рак на белите дробове и храносмилателния тракт. Сорта „Брасика” намалява риска и от други видове рак, защото предотвратява образуването на канцерогенни вещества в тялото, чрез блокиране на канцерогенни вещества и взаимодействието им с чувствителни телесни тъкани ( или чрез инхибиране на трансформацията на здравите клетки към злокачествени такива).

 

Кръстоцветните зеленчуци са хранителен източник на глюкозинолати, органични съединения, които се използват за превенция от рак на дебелото черво.

Проучванията показват, че репичките имат нисък гликемичен индекс.