виж всички

ЗАЩО ХОРАТА СТАВАТ ВЕГЕТАРИАНЦИ?

(19.03.2012)
ЗАЩО ХОРАТА СТАВАТ ВЕГЕТАРИАНЦИ?

Вегатарианството е далеч от ново явление, дори напротив – има дълга и разнообразна история, и днес запазена в повечето култури от древността. Примерно Питагор (580 пр.н.е.), добре известен с приноса му към математиката, независим мислител, е от първите, които признават жените в интелектуалния си кръг, дават им равни условия и налага схващането, че всички животни трябва да се третират като племе. Това включва въздържание от месо. Идеите на Питагор съвсем не са нещо ново по това време, вегетарианството е сред традициите на много по-ранни цивилизации, включително на вавилонците и древните египтяни. Вегетарианска идеология се практикува между религиозни групи в Египет около 3200 г. пр.н.е., с въздържание от животинска плът, въз основа на кармичните вярвания в прераждането.

 В гръцките традиции, Питагоровите съвети за избягване на жестокостта към животните, установяват вегетарианството като начин на живот. Много негови последователи виждат  предимства за здравето си чрез безмесно хранене. Питагор гледа на вегетарианството като ключов фактор за мирно човешко, съвместно съществуване. Други известни древногръцки мислители се обявяват в подкрепа на вегетарианството. Това са Теофраст, ученик на Аристотел, Сократ, Платон и самият Аристотел. Аристотел, пише, че животинското царство съществува за хуманна употреба (по негово мнение, животните са  равни на робите), така че е изключително варварство да се храним с животинско месо. Тези идеи стигат с осъдителен възглас в Рим, където бруталността е на мода и ежедневно диви животни се убиват от гладиатори, в името на спектакъла и забавленията. Питагорейците са презряни като подривни, Древен Рим ги съветва да запазят вегетарианството за себе си и да не налагат „странните” идеи другаде, освен в собствения си дом. Въпреки това вегетарианството се разпространява из цялата Римска империя от 3-ти до 6-ти век, сред висшите класи. Плутарх пише, обширни материали по темата, а Порфирий написва" За въздържанието от храната с животни”...

ИЗТОЧНИТЕ РЕЛИГИИ

В Азия, "въздържане" от месо е познато от такива ранни религиозни философии като индуизъм, Брахинанизъм, Зороастерианизъм и джайнизъм. Вегетарианството е споменато в древни стихове от "Упанишадите"; посочено е в "Риг Веда" - най-свещенния древен индуски текст, като начин на живот, които проповядва ненасилие и уважение към всички форми на живот.

Вегетарианството винаги е било център за будизма, който утвърждава състрадание към всички живи същества. Буда и Питагор са почти съвременници, така че е възможно, гръцкият мислител да е бил повлиян от индийските мистични учения. Индийският цар Ашока (който управлява между 264 - 232 г. пр.н.е.) става краен вегатарианец, шокиран от ужасите на битките, в които участва.

ХРИСТИАНСТВОТО

Ранното християнство проповядва идея за отношението на човека спрямо всички живи същества. Между 3-ти и 10-ти век, манихейството е философия, която се обявява срещу клането на животни. Богомилите?? също се обявяват срещу насилието над животни в Средновековна Европа през 10 век и много невинни хора загиват през този мрачен период. Въпреки това, двама забележителни вегетарианци успяват да се спасят и да продължат учението и идеята на вегетарианството: Свети Давид, патрон на Уелс и Свети Франциск от Асизи.

ЕВРОПА И ВЕГЕТАРИАНСТВОТО

Месото е до голяма степен ограничен и скъп лукс за богатите.

Интересни фигури на 19-ти век, известни вегатарианци са известният диетолог и лекар д-р Уилям Ламбе (1765-1847), поета Пърси Шели ((1792 – 1822), д-р Джон Нютън, чието семейство  насърчава "Растителната Диета", а по-късно е в основата на вегетарианското общество. Шели става вегетарианец през 1812 година, ревностен в отказа си от консумация на месо и убеден в предимствата за здравето, добавя политическо измерение към каузата на вегетарианството като сочи, неефективното използване на ресурсите, като причина за недостига на храни сред обществото. През 1880, вегетарианските ресторанти отбелязват бум на популярност в Лондон, предлагащи евтина и питателна храна.

Всяка история на вегетарианството би била непълна без да се спомене приноса на Махатма Ганди, който пише често по този въпрос. Вегетарианството е било важно за живота му и е наложено от аскетичния начин на живот от майка му, последователка на джайнизма.

През 1980-те и 90-те години, вегетарианството започва да се занимава с катастрофалното въздействие на човечеството над Земята. Екологичните проблеми доминират в заглавията на вестниците и са на преден план в политиката. Вегетарианството с право се разглежда като част от процеса на промяна и запазване на ресурсите.

В средата на 1990-те години реални здравните проблеми са налице ("луда крава" , Lysteria и Salmonella). В края на деведесетте милиони хора на Запад се обръщат към вегетарианството като безопасна и здравословна алтернатива. Лозунга: „ месото освен, че струва много повече, отколкото, да речем, боб или ориз, е вредно за здравето, особено в по-изобилни количества” е постоянно в медииното пространство.

ВЕГЕТАРИАНСКИ И ПОЛУВЕГЕТАРИАНСКИ НАЧИН НА ХРАНЕНЕ

Различните хора следват различни форми на вегетарианство. Има крайни вегетарианци, които не опитват никакви животински храни (включително и пиле и риба). А лакто- вегетарианците ядат млечни продукти и яйца, но изключват месо, риба и птици от менюто си.  По-строга форма на вегетарианството е веганството, които изключват не само яйца и млечни продукти, а  и животински продукти като мед и желатин. Автор на думата веган е британецът Доналд Уотсън, който я образува от английската дума vegetarian, използвайки началото и края на думата. Той основава Веган общество (Vegan Society) на 1 ноември 1944 г. в Лондон. Уотсън е вегетарианец от 14-годишна възраст, на 30 години става веган. Умира през 2005 г. на 95 годишна възраст. Веганите, освен че не се хранят, дори с мед, не използват козметични продукти, тествани върху животни и не носят, кожа, коприна и вълна.

Веганството, наред с вегетарианството, е начин на живот най-вече в Западна Европа и Америка, където през последните десетилетия на 20 век се открити вегански заведения, ресторанти, и т.н. В Интернет се предлагат специализирани вегански храни от редица он-лайн магазини.

Някои хора смятат, че са полу-вегетарианци и се хранят с риба и малко количество месо от домашни птици, но основно режима на хранене им е съставен от зеленчуци, плодове, зърнени храни, бобови растения, семена и ядки. Рибното-вегетарианство включва риба в менюто, но не и бяло пилешко месо.

Някои макробиотични диети попадат във вегетарианска категория. Хората подложени на такава диета не трябва да се ограничават само от животински продукти, но и от рафинирани и преработени храни, храни с консерванти, както и храни, които съдържат кофеин или други стимуланти.

Но след макробиотична или вегетарианската диета може да се стигне до хранителни дефицити при някои хора. Тийнейджърите трябва да бъдат сигурни, че начина им на хранене включва достатъчно хранителни вещества за растежа на организма, по-специално на протеини и калций. При подрастващите е задължително да се консултират с регистриран диетолог, който може да помогне в съставяне на режим, включващ достатъчно витамини и минерали.

 

ЗА ДА СИ НАБАВИТЕ ЖЕЛЯЗО, ако сте вегетарианец трябва да се подсигурите в менюто си морски зеленчуци като нори, уакаме, водорасли, които са с много високо съдържание на желязо. По-малко екзотични, но все добри възможности за добавяне на желязо са зърнените закуски, бобовите култури (грах, леща и боб), соя, тофу и сушени плодове (стафиди и смокини), тиквени семки, броколи. Хранене с такива храни, заедно с плодове и зеленчуци с високо съдържание на витамин С (цитрусови плодове и сокове, домати и броколи) ще съдействат за по-добрия прием на желязо от организма.

Момичетата трябва да са особено загрижени дали получават достатъчно желязо, тъй като част от него губят по време на менструация. Момичета, които са вегетарианци, определено не получават достатъчно желязо от растителните източници, затова е жалателно да го взимат като ежедневна добавка.

НЕОБХОДИМОТО КОЛИЧЕСТВО КАЛЦИЙ, можете да си набавите с мляко и кисело мляко, но в случай че сте лакто-вегетарианци. В противен случай източник на калций е Тофуто, подсилено соево мляко, обогатено с калций. Портокаловият сок, зелените листни зеленчуци и сушени смокини, също са отлични начини за вегетарианци (и вегани) да получат необходимото количество калций за организма.

Тъй като жените са в по-голям риск да получат остеопороза (слаби кости), особено важно е за момичетата да гарантират достатъчно калций на костната система. Ако се налага, отново може да се приема под формата на хранителна добавка.

ВИТАМИН „D”

Хората се нуждаят от витамин D, за калциране на костите. Тялото произвежда витамин D, когато кожата е изложена на слънчева светлина. Кравето мляко е най-високо в списъка за хранителни източници на този витамин. Веганите се хранят с подсилено соево мляко и подсилени зърнени закуски. На някои вегетарианци може да се наложи да го приемат като хранителна добавка, особено през зимните месеци. Но пък голяма част от вегетарианците са нудисти или къмпингуващи, което само по себе си е естествено развитие, в полза на организма.

ПРОТЕИНИ

Преди време се смяташе, че вегетарианците е добре да съчетават растителни протеини в едно ядене - като червен боб и ориз, за да получават повече протеини, заместители на месото. Сега знаем, че това не е толкова сложно и текущите данни сочат, че вегетарианците ядат голямо разнообразие от храни ежедневно. В менюто на всеки вегетарианец са различни видове ядки, фъстъчено масло, тофу, боб, семена, соево мляко, зърнени храни, зърнени храни и зеленчуци, Яйцата и млечнита продукти са добри източници на протеин, но те са в менюто на лакто-вегетарианците.

ВИТАМИН В12

В12 е съществен витамин, който се среща само в животински продукти, включително яйца и млечни продукти. За радост на хората, които не се хранят с такива продукти в соевото мляко и подсилените зърнени закуски също има този важен витамин. Ако смятате, че не си набавяте достатъчно, може да приемате Б12 като добавка.

НЕОБХОДИМИЯТ ЦИНК за организма се съдържа в млечните храни. Ако сте строг вегетарианец, уверяваме ви, че обогатените зърнени храни, боб, ядки и соеви продукти като тофу и темпе са част от вашата диета и отговарят на дневните нужди за този важен минерал.

ФИБРИ и МАЗНИНИ

Освен витамини и минерали, вегетарианците трябва да държат под око общия прием на фибри и мазнини. Вегетарианските храни са склонни да бъдат богати на фибри, но ниско маслени и нискокалорични. Това може да е добре за хората, които искат да губят тегло или трябва да намалят нивото на холестерола, но това може да бъде проблем за деца и тийнейджъри, които продължително време се хранят с еднообразна нискомаслена и нискокалорична храна.  

 Някои вегетарианци (особено веганите) не получават достатъчно омега-3 мастни киселини. Омега-3 мазнини са полезни за здравето на сърцето и се срещат в рибата и яйцата. Някои продукти, като например соево мляко и някои видове зехтин са обогатени с докозахексаенова киселина (DHA), омега-3 мастни киселини.

 

ПЪРВИ „СТЪПКИ”, ако сте решили да ставате вегетарианец.

Ако смятате да станете вегетарианци, разгледайте възможността и обмислете ситуацията. Консултирайте се с вашия личен лекар и с регистриран диетолог, който може да направи списък на храни, които ще ви дават необходимите съставки за вашето ежедневно хранене. Дииетолога ще прецени възможността за предотвратяване на заболявания като желязодефизитна анемия, ако сте изложени на повишен риск, след като спрете да се храните с месо.

Също така, не забравяйте да взимате ежедневно стандартни мултивитамини.